SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Djurgårdens IF Fotbollförening
Fotboll
DJURGÅRDENS AKADEMIVERKSAMHET

 

Djurgårdens akademiverksamhet har som mål att utbilda framtida elitfotbollsspelare, primärt till Djurgårdens dam- och herrlag.

 

Akademiverksamheten leds av en ledning, tränare och specialister med lång erfarenhet av barn- och ungdomsfotboll, samt erfarenheter av svensk och vissa fall internationell elitfotboll. Den praktiska erfarenheten kombineras med stöd från forskning kring arbete med spelarutveckling och människor.

 

Ett genomarbetat arbetssätt för träning, match och utveckling av individen, med en tålmodig, sund och långsiktig verksamhet, är utgångspunkterna för att förbereda spelarna för en möjlig karriär som elitfotbollsspelare.

 

Akademin är en typ av utbildning och sätt att delta i ungdomsfotboll i Djurgården. Akademin erbjuder inga garantier om att i framtiden bli elitfotbollsspelare, utan koncentrerar sig på att stegvis utbilda spelare i fotboll, precis som all övrig typ av ungdomsverksamhet i föreningen. Över tid närmar sig spelarna seniorfotbollen och möjligheten att bli elitfotbollsspelare blir tydligare. Akademins garantier är i kvalitén på verksamheten, som är beskriven ovan.

 

 

UTVECKLINGSARBETE GENOM POLICY

Akademiverksamhetens generella riktlinjer definieras i två arbetsdokument – verksamhetsplanen för akademin och spelar- och ledarutbildningsplanen för akademin. Båda dokumenten bygger vidare på motsvarande dokument för hela Djurgården Ungdom, men med specifika anpassningar för akademins verksamhet.

 

Verksamhetsplanen beskriver riktlinjer för träning, match, truppstorlek, förflyttning/uppflyttning, scouting, utvecklingssamtal, ledighet från träning och match under säsong. Spelarutbildningsplanen beskriver utgångspunkter i ledarnas arbetssätt, hur akademilagen tränar och hur utbildningens innehåll ser ut över tid. Akademiverksamhetens utveckling sker utifrån revidering av dessa dokument där riktlinjer blir annorlunda eller tydligare.

 

DJURGÅRDENS FLICKAKADEMI

 

I akademiverksamheten för flickspelare är lagen är organiserade i fyra block – FA10-11, FA12-13, FA14-15, FA17-19. Varje block har inlärningsmål som anpassas till spelarnas mognadsnivå. Utbildningsmålen i varje block är en process där det yngsta laget i blocket är närmre föregående block och det äldsta laget i blocket kanske börjar titta på nästa steg.

 

I FA10-11 och FA12-13 introduceras spelaren till akademin. Spelaren ska inspireras, utveckla sina tekniska och taktiska färdigheter och få mycket frågor i utbildningen av tränarna.

 

I FA14-15 involveras spelaren i utbildningen för att förstå hur färdigheterna ska användas, med målet att delaktigheten gör att de genom intresse och nyfikenhet ställer frågor och är aktiva i utbildningen.

 

I FA17-19 testar tränarna spelarnas kunskaper genom att individualisera och öka komplexiteten i utbildningen, samt över tid delegera delar av träning och match. Spelarna lär sig att maximera sina färdigheter för att kunna prestera i träning och tävlingssituationer. Målet är att spelare och tränare har en dialog och diskuterar kring tränings- och matchsituationer.

 

 

KONTAKT

flickakademi@dif.se

 

DJURGÅRDENS POJKAKADEMI

 

I akademiverksamheten för pojkspelare är lagen är organiserade i tre block – PA10-12, PA13-15, PA16-19. Varje block har inlärningsmål som anpassas till spelarnas mognadsnivå. Utbildningsmålen i varje block är en process där det yngsta laget i blocket är närmre föregående block och det äldsta laget i blocket kanske börjar titta på nästa steg.

 

I PA10-12 introduceras spelaren till akademin. Spelaren ska inspireras, utveckla sina tekniska och taktiska färdigheter och få mycket frågor i utbildningen av tränarna.

 

I PA13-15 involveras spelaren i utbildningen för att förstå hur färdigheterna ska användas, med målet att delaktigheten gör att de genom intresse och nyfikenhet ställer frågor och är aktiva i utbildningen.

 

I PA16-19 testar tränarna spelarnas kunskaper genom att individualisera och öka komplexiteten i utbildningen, samt över tid delegera delar av träning och match. Spelarna lär sig att maximera sina färdigheter för att kunna prestera i träning och tävlingssituationer. Målet är att spelare och tränare har en dialog och diskuterar kring träning- och matchsituationer.

 

 

KONTAKT

pojkakademi@dif.se

 

DJURGÅRDENS LAG 2-VERKSAMHET

 

Lag 2-verksamheten i Djurgården är en selekterad pojkverksamhet med anställda tränare som fungerar som ett samlande lag för spelare vars nästa steg är akademifotboll. Denna verksamhet utgör en viktig del av Djurgårdens ungdomsorganisation och har en viktig funktion när det kommer till att utbilda framtida elitfotbollsspelare, särskilt de som siktar på att representera Djurgårdens herrlag.

 

Lag 2-verksamheten är utformad för pojkspelare i åldrarna 13-19 år och fungerar som en länk in mot pojkakademin. Spelarna som ingår i denna verksamhet har möjlighet att träna och utvecklas under ledning av anställda tränare. 

 

De anställda tränarna leds av sportsligt ansvariga, med egen lång erfarenhet inom ungdomsfotboll, som sätter riktningen för verksamheten utifrån Djurgårdens spelarutbildningsplan. 

 

Lag 2-verksamheten fokuserar på att erbjuda spelarna en väl genomtänkt och strukturerad träning, matchspel samt utveckling, både som individ och lag. Spelarna tränar 3-4 gånger i veckan. Med hjälp av rotationsträning får de spelare som kommit långt i sin utveckling utmaning och det skapas en naturlig koppling mellan lag 2-verksamheten och pojkakademin. 

 

Genom att erbjuda en väg som leder till akademin, professionell träning och utveckling ger lag 2-verksamheten spelarna en tydlig väg att följa i sin fotbollskarriär.

 

 

KONTAKT

Adam Stevens 

0708414146

adam.stevens@dif.se

 

Isaac Bengtsson

0707410316

isaac.bengtsson@dif.se